انواع سیم و کابل برق

اطلاع از قیمت لحظه ای و بهره‌مندی از تخفیف ویژه

انواع سیم و کابل برق؛ امروزه زندگی ما بیش از هر زمانی به انرژی الکتریسیته گره خورده و اکثر وسایلی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم یا مستقیما بعد از اتصال به برق کار می‌کنند یا باید مدتی با برق شارژ شوند و بعدا مورد استفاده قرار بگیرند.

آن وسیله‌ای هم که انتقال انرژی برق را به دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کند و همچنین باعث به جریان افتادن انرژی از نیروگاه‌ها به ساختمان‌ها می‌شود، سیم و کابل برق است. در ادامه این مطلب در رابطه با انواع سیم و کابل برق توضیح داده‌ایم بهترین برندهای تولیدکننده آن را توضیح داده‌ایم.

سیم و کابل چه تفاوتی با هم دارند؟

برخلاف یک باور عمومی، سیم و کابل در عین آنکه عملکرد نسبتا مشابهی دارند، اما در ساختار خود با یکدیگر کاملا متفاوتند.

در همین راستا در نظر داشته باشید که هم کابل و هم سیم از هادی مشترکی برای انتقال جریان الکتریکی ساخته شده‌اند (مس یا آلومینیوم با خلوص بالا).

اما تفاوت اساسی بین سیم و کابل این است که سیم از یک رشته هادی ساخته شده که با لایه‌ای از عایق پوشیده شده است، یعنی در واقع سیم یک تک رساناست. در حالی که کابل از دو یا چند هادی دارای عایق تشکیل شده که به هم تابیده شده‌اند.

معرفی انواع سیم و کابل برق

سیم و کابل خود از نظر جنس هادی، محل استفاده و نوع به‌کارگیری به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در زیر به مهم‌ترین انواع سیم و کابل برق ساختمان اشاره کرده‌ایم:

انواع سیم برق

سیم‌ها بر اساس قطر اندازه‌گیری می‌شوند و اکثر تولیدکنندگان نیز با همین معیار دست به تولید سیم می‌زنند. برای مثال، سیم‌هایی با قطر ۱۰ یا ۲۰ میلی‌متر مربع در کاربردهای مسکونی استفاده می‌شوند، اما سیم‌هایی با قطر بیشتر، کاربرد صنعتی دارند، زیرا هرچه قطر سیم بیشتر باشد، جریان بیشتری را عبور می‌دهد که عموما مصارف صنعتی دارد.

به طور کلی اما انواع سیم را می‌توان به سه دسته زیر تقسیمبندی کرد:

سیم مفتولی

سیم مفتول یک رسانای منفرد است که انعطاف بسیار کمی دارد، ولتاژ نامی از ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است و با یک لایه عایق PVC محافظت می‌شود. عمده استفاده از سیم مفتولی (که به آن سیم خشک هم می‌گویند) در ساختمان‌های مسکونی است. البته از این نوع سیم در سیم‌کشی داخلی تابلوها و توزیع‌کننده‌های برق هم استفاده می‌شود.

پنج شرکت برتر تولیدکننده سیم مفتولی: سیم و کابل افشارنژاد، سیم و کابل البرز الکتریک نور (لینکو)، سیم و کابل یزد، صنایع سیم و کابل مشهد، سیم و کابل افلاک الکتریک خراسان.

سیم نیمه افشان

متریال به کار رفته در سیم نیمه افشان تقریبا مشابه با سیم مفتولی است و حتی موارد استفاده از آن نیز مشابه با سیم‌های مفتولی است. منتهی به علت آنکه سیم نیمه افشان نسبت به سیم مفتولی انعطاف بیشتری دارد، موارد استفاده از آن بیشتر به مکان‌هایی مربوط می‌شود که انعطاف سیم در آن‌ها مورد نیاز است.

پنج شرکت برتر تولیدکننده سیم نیمه افشان: صنایع سیم و کابل مشهد، سیم و کابل سیمکو، صنایع سیم و کابل همدان، سیم و کابل رسانا کابل، سیم و کابل افشارنژاد.

سیم افشان

سیم افشان که به سیم انعطاف‌پذیر نیز مشهور است، ولتاژ نامی ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت دارد و در سطح مقطع های ۰.۵ تا ۲۴۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شود.

این نوع سیم از رشته‌های نازک هادی ساخته شده که به هم تابیده شده‌اند و توسط یک لایه عایق پلاستیکی PVC محافظت می‌شوند. انعطاف بالا خاصیت این نوع سیم است و به همین خاطر در ساختمان‌سازی بسیار به کار می‌آید. سیم افشان همچنین سطح مقطع بیشتری نسبت به سیم مفتول دارد.

پنج شرکت برتر تولیدکننده سیم افشان: سیم و کابل افشارنژاد خراسان، سیم و کابل آرین ابهر، سیم و کابل همدان، صنایع سیم و کابل مشهد، سیم و کابل آمل.

انواع کابل برق

دسته‌بندی کابل برق به انواع مختلف آن بر اساس پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه آورده‌ایم:

انواع کابل برق بر اساس نوع کاربرد

کابل‌ها بر این اساس به کابل‌های زمینی و مخابراتی، افشان، کواکسیال و فیبر نوری تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • کابل زمینی؛ مناسب برای استفاده در محیط‌های داخلی و مکان‌های ثابت، مثلا برای تغذیه انرژی در زیر خاک، داخل آب، داخل کانال ، جهت شبکه توزیع تاسیسات برقی.
  • کابل مخابرات؛ برای انتقال سیگنال در ارتباطات و مخابرات از این نوع سیم استفاده می‌شود.
  • کابل افشان؛ از این نوع کابل به منظور کنترل و اتصال در ماشین‌ها، تسمه نقاله‌ها، خطوط تولید، صنایع ابزار آلات ماشین‌ها، خطوط مونتاژ پیشرفته، تجهیزات اتوماتیک و برای تنش های مکانیکی متوسط مشروط استفاده می‌شود. البته کابل افشان به‌هیچ‌وجه نباید در تماس مستقیم با حرارت باشد.
  • کابل کواکسیال؛ از این نوع کابل عموما در کابل تلویزیون استفاده م‌شود، زیرا عملکرد آن نسبت به یک کابل جفت تابیده (مخابراتی) پایدارتر است.
  • کابل فیبر نوری؛ این نوع کابل به دلیل پهنای باند بیشتر نسبت به سایر انواع کابل فلزی، اطلاعات و داده‌های بیشتری را می‌تواند انتقال دهد و در خیلی مکان‌ها به جای کابل مسی از آن استفاده می‌شود.

انواع کابل برق بر اساس مکان استفاده

کابل‌ها بر این اساس به سه دسته اصلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • کابل‌های هوایی
  • کابل‌های زمینی
  • کابل‌های ساختمانی

انواع کابل برق بر اساس سطح ولتاژ

کابل‌ها بر اساس سطح ولتاژ نامی در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

کابل‌های فشار ضعیف؛ با علامت اختصاری LV و با سطح ولتاژ از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت (کابل‌های کنترل و ابزار دقیق در همین دسته قرار می‌گیرند).

کابل‌های فشار متوسط؛ با علامت اختصاری MV و با سطح ولتاژ از ۱ تا ۳۳ کیلو ولت.

کابل‌های فشار قوی؛ با علامت اختصاری HVو با سطح ولتاژ از ۶۳ تا ۲۳۰ کیلو ولت.

کابل‌های فوق فشار قوی؛ با علامت اختصاری EHVو با سطح ولتاژ ۴۰۰ کیلو ولت به بالا (انواع کابل برق صنعتی از این نوع هستند).

انواع کابل برق بر اساس تعداد رشته

کابل‌های فشار ضعیف (LV) معمولا از یک تا پنج رشته و کابل‌های فشار متوسط (ML) و همچنین کابل‌های فشار قوی (HV) از یک تا سه رشته تولید می‌شوند.

انواع کابل برق دسته‌بندی بر اساس نوع عایق

برای عایق بندی کابل ها از یکی از مواد PVC (پلی وینیل کلراید)، پلی اتیلن (PE) ، پلی یورتان، کوپلیمرهای پلی استر، پلی تترا فلوئورو اتیلن PTFE، پلی اتیلن ترفتالات PET، لاستیک طبیعی NR، اتیلن وینیل استات EVA، سیلیکون رابر SIR و یا لاستیک کلروپرن CR استفاده می‌شود. عایق کابل‌ها در ایران معمولا از جنس پلیمر PVC است.

چرا استفاده از بهترین جنس سیم و کابل ضروری است؟

نیازی به گفتن ندارد که سیم‌کشی ساختمان از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است. سیم‌کشی غیر اصولی خطرات جبران‌ناپذیری را به‌همراه خواهد آورد و از همین روست که انتخاب بهترین برند سیم و کابل در تامین روشنایی و امنیت ساختمان موثر است.

استفاده از سیم و کابل‌های نامرغوب و ارزان می‌تواند موجب خطراتی نظیر آتش‌سوزی، برق گرفتگی و خرابی کالاهای الکتریکی شود. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم برای انتخاب سیم و کابل متناسب با مصرفتان، حتما از قبل با کارشناسان خبره مشورت نمایید.

معرفی بهترین شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل برق

تعداد تولیدکنندگان داخلی و سیم و کابل بسیار زیاد است، اما در میان فقط بعضی از آن‌ها محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کنند که نسبت به قیمت اعلام شده ارزش خرید دارد. از جمله تولیدکنندگان بهترین سیم برق ساختمان و همچنین انواع کابل برق می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

سیم و کابل افلاک الکتریک خراسان

این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در شهرک صنعتی خیام نیشابور آغاز کرد. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شده تا انواع کابل و سیم تولیدی این برند به سایر کشورها نیز صادر شوند. در همین راستا شرکت افلاک، طی ۴ سال متوالی ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ توانسته تندیس صادر کننده نمونه را نیز دریافت نماید.

سیم و کابل اعتماد البرز

شرکت سیم و کابل اعتماد البرز در سال ۱۳۹۲ پایه گذاری شد و به دلیل تولید محصولات باکیفیت توانست خیلی سریع در بازار سیم و کابل مطرح شده و به یکی از برندهای اصلی در این حوزه تبدیل شود. اعتماد کابل البرز به طور ویژه به دلیل تولید کابل‌های باکیفیت فشار ضعیف و فشار قوی مورد استقبال قرار گرفته است.

سیم و کابل سیمکو

شرکت بزرگ سیمکو در سال ۱۳۴۷ در شهر تهران تاسیس شده است و حدود نیم قرن تجربه در زمینه تولید انواع کابل و سیم برق دارد. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا باعث شده تا شرکت سیمکو در برخی از موارد مانند تولید كابل 20 كيلو ولت و كابل 63 كيلو ولت اولین باشد.

سیم و کابل مغان

سیم و کابل مغان بدون تردید یکی از بهترین تولیدکنندگان کالای برق ایرانی است که محصولات آن به شکل تخصصی در صنایعی همچون نفت و گاز، پتروشيمي، صنايع دريائي و… کاربرد دارند. این شرکت با تولید کالای باکیفیت، به یکی از جدی‌ترین رقبای برندهای خارجی در بازارهای جهانی تبدیل شده است.

سیم و کابل یزد

صنایع سیم و کابل یزد با تولید سالانه بیش از 25 هزار تن کالای برق، به یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور تبدیل شده است. این شرکت که در سال1359 تاسیس شده، در راستای رقابت با برندهای ایرانی و خارجی، از جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات و ماشین‌آلات که در تولید کابل و سیم کاربرد دارد، استفاده می‌کند.

دیگر برندها عبارتند از:

کابل خراسان ، قیمت سیم راد افشان سحر ، سیم و کابل ابهر ، سیم و کابل لینکو ، سیم و کابل سیمیا ، سیم و کابل رسانا ، سیم و کابل البرز ، سیم و کابل کمان

نکات مهم هنگام خرید سیم و کابل برق

  • حتما و حتما خرید سیم و کابل را از مراکز معتبر انجام دهید تا جنس تقلبی به شما ندهند.
  • در خرید سیم و کابل به سراغ برندهای مشهور (که بالاتر از آن‌ها نام بردیم) بروید.
  • در صورت امکان، قبل از خرید سیم و کابل مشاوره دریافت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. مراکز معتبر فروش کالای برق (مثل الکتریکی آنلاین) معمولا خدمات مشاوره رایگان انتخاب وخرید محصول را ارائه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.
  • سیم یا کابل باید دارای علامت استاندارد باشد.
  • به بسته‌بندی سیم و کابل دقت کنید. روی بسته‌بندی کالا باید اطلاعات کامل محصول، بارکد، نام برند و آدرس شرکت و لوگو وجود داشته باشد.
  • در هنگام خرید سیم و کابل به تناسب مقطع سیم یا کابل با محلی که قرار است در آن جای‌گذاری شود دقت کنید.
  • توجه به جنس هادی سیم یا کابل (مسی یا آلومینیومی)، و همچنین توجه به تعداد رشته‌های سیم و کابل از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه نمایید.
  • مطمئن شوید که روکش یا عایق کابل و سیم باید کاملا صاف و بدون هیچ‌گونه پارگی باشد.
  • سیم و کابل را ترجیحا فله‌ای نخرید، زیرا کابل‌ها متراژهای متفاوتی دارند و کابل‌های فله فاقد مشخصات فنی و اندازه متراژ هستند.
  • سیم و کابل را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید

همانطور که اشاره کردیم، ضرورت دارد که تهیه سیم و کابل را با دقت و حوصله انجام دهید تا خدای نکرده حوادث ناگوار رخ ندهد. متاسفانه در بازار سیم و کابل نامرغوب یا تقلبی (فیک) بسیار زیاد است و به همین خاطر لازم است که خرید خود را از مراکزی معتبر و با سابقه انجام دهید.

ما در مجموعه الکتریکی آنلاین در همین راستا در کنار شماییم تا بتوانید با خیال راحت خریدتان را انجام دهید و بهترین کالای برق دسترسی داشته باشید. همین حالا می‌توانید برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان کارشناسان ما، با شماره‌ 09122985308 و یا 02133110132 تماس گرفته و بعد از اطلاع از شرایط فروش و قیمت‌ها سفارشتان را نهایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لیست قیمت برند‌ها
سیم و کابل خراسان