قیمت سیم و کابل چطور تعیین می‌شود؟

اطلاع از قیمت لحظه ای و بهره‌مندی از تخفیف ویژه

عوامل مؤثر در قیمت کابل برق کدامند؟ و قیمت سیم و کابل چطور تعیین می‌گردد؟ ظاهر سیم و کابل برق ساده است، اما فرایند تولید همین کالاهای ساده، به قدری پیچیدگی دارد که باعث بالا و پایین شدن لحظه‌ایِ قیمت آن می‌شود. نحوه ساخت و متریال به کار رفته در انواع سیم و کابل همچنین باعث شده که قیمت کابل برق از یک برند با قیمت کابل برق مشابه از برند دیگر، کاملا متفاوت باشد.

اما آیا تا به حال برایتان سوال شده که چه عواملی بر قیمت کابل و سیم برق تاثیرگذارند؟ با ما در الکتریکی آنلاین ادامه این مطلب همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

چه عواملی قیمت کابل برق را تعیین می‌کنند؟

در ادامه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیم وکابل را توضیح داده‌ایم:

1- جنس هادی استفاده شده در سیم و کابل

این مورد بدون شک از جمله اصلی‌ترین مواردی است که قیمت نهایی سیم برق و کابل برق را تعیین می‌کند. هادی سیم و کابل معمولا از جنس مس یا آلومینیوم است. طبیعتا قیمت سیم‌هایی که هادی مسی دارند گران‌تر از سایر سیم‌ها است (چراکه قیمت فلز مس گران‌تر است). در میان سیم‌هایی با هادی آلومینیوم نیز آن سیم‌هایی که از آلومینیوم با خلوص بالا استفاده می‌کنند، گران‌تر از بقیه هستند.

جدای از این مسئله، تاثیرگذاری هادی سیم و کابل بر قیمت نهایی کالا را می توانید با بررسی تغییر و نوسانات قیمت آلومینیوم و مس مشاهده کنید. کافی است نوسانات قیمت مس و آلومینیوم را همراه با تغییرات قیمتیِ سیم و کابل بسنجید، تا متوجه شوید که این فاکتور از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر در قیمت کابل برق است.

از این رو بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت داخلی و یا جهانی این فلزات تاثیر مستقیمی بر قیمت سیم و کابل افلاک الکتریک خراسان، یزد، سیمیکو و سایر برندهای مطرح دارد.

2- نوع عایق به‌کاررفته در سیم و کابل

علاوه بر نوع فلز هادی، نوع عایق و روکش کابل و سیم نیز در قیمت سیم و کابل تاثیرگذار است. مثلا کابل‌های با عایق XLPE نسبت به کابل‌های با عایق PVC گران‌تر هستند. همچنین، کابل‌های با روکش فلزی نسبت به کابل‌های با روکش غیر فلزی گران‌تر هستند. در کشورمان بیشتر سیم و کابل‌ها با عایق پی وی سی تولید می‌شوند.

3- ضخامت نقره آبکاری شده

برخی از سیم‌های مسی که به شکل سفارشی تولید می‌شوند، لایه‌ای از نقره آبکاری‌ شده دارند. وجود نقره در سیم و کابل بسیار موثر است و عملکرد صحیح سیم را بیمه می‌کند. در عین حال قیمت سیم و کابل ابهر یا هر برند دیگری که بالا باشد، می‌تواند به همین مسئله برگردد. به طور کلی، هراندازه ضخامت این لایه افزایش پیدا کند، قیمت سیم نیز بالا می‌رود.

4- هزینه تولید سیم و کابل

منظور از هزینه تولید، هزینه مجموعه کارهایی است که در طول پروسه تبدیل مواد اولیه به کابل و سیم صورت می‌گیرد. مثلا یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها که شاید در نگاه اول به چشم نیاید، اما در مجموع اهمیت زیادی دارد، هزینه ضایعات است.

همچنین هزینه ساخت در کارخانه‌هایی که کابل‌های برق با دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته تولید می‌شوند بیشتر است. هزینه نیروی انسانی و فرایندهای حاشیه‌ای مثل بسته‌بندی، تعمیرات، حمل و نقل و … را باید به این مورد اضافه کرد.

5- نوع سیم و کابل

سیم و کابل در انواع مختلفی تولید می‌شود که از جمله می‌توان به سیم افشان، نیمه افشان، کابل مخابراتی، کواکسیال، فشار قوی، فشار ضعیف و … اشاره کرد. بسته به اینکه هر سیم و کابل با چه موادی ساخته می‌شود و در چه مکانی و به چه منظوری استفاده می‌شود، قیمت تمام شده آن متفاوت خواهد بود. مثلا قیمت سیم و کابل همدان که از نوع افشان باشد، متفاوت از قیمت سیم و کابل یزد خواهد بود که از نوع نیمه افشان است.

همچنین در نظر داشته باشید که هرچه مکان استفاده از کابل خاص‌تر باشد، قیمت کابل برق هم افزایش می‌یابد. مثلا در صورتی که کابل به شکل زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد حتما باید دارای روکش ارمور (ضد خورندگی و جوندگی جانوران) باشد و یا در صورتی که در مکان‌های شیمیایی بکار برده شود باید غلاف سربی داشته باشد. مواردی که هر یک به تنهایی در افزایش قیمت کابل تاثیرگذارند.

6- تست و آزمایش کابل

کابل‌های باکیفیت و مخصوصا آن‌هایی که بازار بین‌المللی دارند، حتما تست و آزمایش می‌شوند که خود هزینه جداگانه‌ای دارد. طبیعتا کابل‌هایی که با تست کارخانه به فروش می‌رسند، کیفیت بالاتر و البته خرابی بسیار پایین‌تری دارند و مشکلاتی مانند نوسان برق در آنها دیده نمی‌شود. این محصولات، معمولا نشان‌های مخصوصی داشته و قیمت آن‌ها نیز به‌خاطر آزمایش‌هایی که روی آن‌ها صورت می‌گیرد، بیشتر است.

آیا برند تولیدکننده بر قیمت سیم و کابل تاثیر دارد؟

مطمئنا بله. طبیعتا هرچه تقاضا برای محصولات تولیدی یک برند خاص بیشتر باشد، قیمت آن محصولات بالاتر می‌رود. مثلا قیمت سیم و کابل مغان همیشه بالاست و یکی از دلایل آن، اعتبار بالای این برند، صادرات به خارج از کشور و تقاضای قابل توجه مصرف‌کننده داخلی از سیم و کابل تولیدی این برند است. یا قیمت بهترین برند کابل آلومینیوم طبیعتا بالاتر از دیگر برندهای معمولی است.

در عین حال توصیه می‌کنیم که با خرید سیم و کابل سیمیا ، کابل سیمیکو ، افشارنژاد خراسان، خرید سیم و کابل یزد ، سیم و کابل کمان ، البرز الکتریک نور و خرید کابل رسانا و …، ساختمان خود را در برابر حوادثی که ناشی از کیفیت بد سیم و کابل هستند (مثل آتش‌سوزی)، بیمه کنید. این برندهای معتبر و شناخته‌شده، معمولا از مواد اولیه با کیفیت‌تر و فناوری‌های جدیدتر در تولید کابل‌های خود استفاده می‌کنند. خدمات پس از فروش بهتر و گارانتی‌های درازمدت‌تر از دیگر مزایای محصولات تولیدی برندهای معتبر است.

چند نکته مهم برای خرید سیم و کابل باکیفیت

• توصیه می‌کنیم برای خرید بهترین کابل و سیم برق ، حتما قبل از خرید با یک متخصص مشورت کنید.

• در هنگام خرید، به نوع مصرفتان توجه کنید. ده‌ها سیم و کابل مختلف در بازار وجود دارند که هرکدام از آن‌ها به درد یک نوع کاربری می‌خورند.

• کابل سنگین و یا کابلی که قیمت بالایی دارد، الزاما یک کابل با کیفیت نیست. مخصوصا اینکه بعضی از تولیدکنندگان با کم کردن حجم هادی و افزایش عایق سعی می‌کنند محصول بی‌کیفیت را به‌جای محصول استاندارد بفروشند.

• فراموش نکنید که جنس هادی سیم و کابل بسیار مهم است. هادی از جنس مس بهترین هادی است و بر آلومینیوم و قلع برتری دارد. اگر هم سیم آلومینیومی می‌خرید، مطمئن شوید که خلوص آن بالاست.

• مطمئن شوید که سطح سیم و کابل‌ها بدون برجستگی یا فرو رفتگی باشد.

• در صورت برش در سطح مقطع کابل، هادی باید درست در مرکز عایق باشد.

• دقت کنید که عایق به طور یک دست و مساوی روی هادی کشیده شده باشد.

سخن آخر؛ قیمت سیم و کابل مهم است، اما نه به اندازه کیفیت آن!

سیم و کابل برق مستقیما بر امنیت ساختمان موثرند، در نتیجه علاوه بر قیمت خرید این کالاها، حتما باید به کیفیت آن‌‌ها نیز دقت کنید. خرید از مراکز معتبر عرضه انواع سیم و کابل، مطمئن‌ترین راه برای آن است که خیالتان از بابت کیفیتِ اجناس راحت باشد.

ما در همین راستا در مجموعه الکتریکی آنلاین با داشتن چندین سال تجربه موفق در فروش انواع سیم و کابل باکیفیت از برندهای مختلف، آماده‌ایم تا ضمن ارائه مشاوره‌های لازم در جهت انتخاب بهترین محصول، کالای مدنظرتان را با بهترین قیمت به دستتان برسانیم. به این منظور کافی است با یکی از شماره‌های 09122985308 و یا 02133110132 تماس حاصل نمایید تا خیالتان از بابت کالای برق ساختمانتان راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لیست قیمت برند‌ها
سیم و کابل خراسان