پودر سفید داخل کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟

اطلاع از قیمت لحظه ای و بهره‌مندی از تخفیف ویژه

پودر سفید داخل کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر فعالِ حوزه صنایع برق باشید، احتمالا پودر سفید داخل کابل برق را بارها و بارها دیده‌اید. کافی است غلاف کابل را بردارید تا مقداری از این پودر سفید بیرون بریزد.

احتمالا بخشی از پودر هم به رشته سیم‌های داخل کابل چسبیده باشد. استفاده از این پودر سفید اما در کابل برق بی‌دلیل نیست. در ادامه این مطلب توضیح داده‌ایم که این پودر سفید چیست و استفاده از آن درون کابل‌های برق چه علتی دارد.

پودر سفید داخل کابل برق چیست؟

پودر سفید داخل کابل برق چیست؟

پودر سفید داخل کابل برق ماده‌ای است که به منظور عدم چسبندگی سیم‌ها به یکدیگر و جلوگیری از اتصال عایق و روکش به کار می‌رود.

تقریبا داخل همه کابل‌های برق پودر سفید وجود دارد و این ماده تاثیری اساسی در افزایش طول عمر کابل‌های برق دارد. بسته به نوع استفاده، محل قرارگیری و کاربرد کابل از انواع خاصی از پودر سفید استفاده می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: انواع کابل افشان

انواع پودرهای سفید مورد استفاده در کابل برق

پودر سفید موجود در کابل‌های برق لزوما از یک جنس نیستند و هرچند در ظاهر مشابه‌اند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. به‌طور کلی در کابل‌های برق از پودر تالک، پودر اکسید منیزیم، پودر گچ و یا پودر قابل تورم استفاده می‌شود:

پودر تالک

اکثر ما پودر تالک را به اسم پودر بچه می‌شناسیم. کارکرد اصلی این پودر جلوگیری از چسبندگی عایق با روکش کابل برق هنگام تولید است.

از آنجایی که معمولا جنس عایق و روکش کابل های برق با یکدیگر یکسان است (مثلا از جنس پی‌وی‌سی هستند) در هنگام تولید کابل های برق، زمانی که قرار است روکش نهایی کابل روی سیم ها کشیده شود، با توجه به حرارت دستگاه اکسترودر و مایع بودن گرانول پی‌وی‌سی، ممکن است حرارت روکش نهایی باعث ذوب شدن عایق سیم‌ها و چسبیدن آن‌ها به روکش شود.

در این صورت اگر عایق ذوب شود، حتی ممکن است سیم‌های درون کابل اتصال کوتاه هم بکنند که خود معضلی جداگانه است. حال اگر از پودر تالک استفاده شود، از چسبندگی عایق و روکش جلوگیری می‌شود و با پر کردن بخش‌های خالی کابل، غلاف‌کشی نیز ساده‌تر انجام می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین کابل آنتن

پودر اکسید منیزیم

پودر اکسید منیزیم در کابل‌های عایق معدنی کاربرد دارد؛ یعنی کابل‌هایی که به عنوان عایق در معدن استفاده می‌شوند.

کابل معدن اساسا برای حمل جریان‌ های بالا است و این پودر کابل را ضد آتش کرده، و با روانکاری آن، عایق کابل را انعطاف‌پذیرتر هم می‌کند.

ضمن این‌که پودر اکسید منیزیم با خاصیت هدایت حرارتی بالا، گرمای تولید شده در حین عبور جریان با ولتاژ زیاد را به بیرون منتقل می‌کند و از این راه جلوی وارد آمدن آسیب به کابل را می‌گیرد.

پودر گچ

پودر گچ نسوز است و کابل‌هایی هم که در آن‌ها از پودر گچ استفاده می‌شود، ضد حریق‌اند. برای نمونه، در مدارهایی مثل مدارات ایمنی و پشتیبانی که جزء مدارات حیاتی هستند و ولتاژ 300 تا 500 ولت را منتقل می‌کنند، از کابل‌هایی که پودر سفید داخل کابل برق آن‌ها پودر گچ است، استفاده می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین نوع سیم برق ساختمان

پودر قابل تورم

پودر قابل تورم مخصوص کابل‌های برق زیرزمینی است. این کابل‌ها جریانی بین ۶ تا ۳۶ کیلو ولت را منتقل می‌کنند. پودر قابل تورم موجود در کابل‌های زیرزمینی در اثر تماس با رطوبت تبدیل به نوعی ماده ژله‌ای مانند می‌شود.

این ماده ژله‌ای مانند مانع رسیدن رطوبت به رشته‌های سیم برق می‌شود و از اتصال کوتاه جلوگیری می‌نماید.
پودر سفید داخل کابل برق چه کاربردی دارد؟

کاربرد پودر داخل کابل برق

و اما می‌رسیم به کاربردها و مزایایی که استفاده از پودر سفید داخل کابل برق دارد:

جلوگیری از داغی بیش از حد کابل

موقعی که کابل برق جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که گرمای کابل به درجه بسیار زیادی برسد. همین مسئله می‌تواند به ساختار کابل آسیب بزند و حتی احتمال بروز خطراتی مثل آتش‌سوزی را افزایش دهد. استفاده از پودر سفید در اینجاست که کاربرد خود را نشان می‌دهد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: انواع سیم و کابل

پودر سفید داخل کابل برق اساسا از گرم شدن بیش از حد کابل جلوگیری می کند، زیرا این پودر (به ویژه پودر اکسید منیزیم) خاصیت هدایت حرارتی بسیار خوبی دارد. به این ترتیب می‌تواند گرما را از داخل کابل به بیرون هدایت کند و از آسیب رسیدن به کابل در اثر گرما جلوگیری کند.

ایجاد عایق در کابل

کابل برق البته خود پوشش و عایقی محافظ دارد، منتهی استفاده از پودر سفید قدرت عایق‌بندی را بیشتر می‌کند. در واقع پودر سفید جریان برق را کاملا مجزا از محیط بیرونی می‌کند و به این ترتیب ریسک حوادثی مثل نشت جریان الکتریسته، آتش‌سوزی و شکستگی سیم و کابل کم می‌شود.

کاهش احتمال چسبندگی سیم‌ها

درون هر کابل چند رشته سیم قرار گرفته که به دلیل رطوبت داخلی‌ای که دارند، در بلند مدت ممکن است به یکدیگر بچسبند.

حتی احتمال چسبندگی سیم به بخش داخل روکش کابل وجود دارد. سیم‌ها اگر به هم بچسبند در طول زمان آسیب می‌بینند و هسته کابل نیز خراب می‌شود.

پودر سفید درون کابل اما با ایجاد خاصیت ضدچسبندگی و خشکی، مانع از به‌وجود این مشکل می‌شود و طول عمر کابل را بیشتر می‌کند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین برند کابل شیلددار

ایجاد استحکام مکانیکی

پودر داخل کابل برق حالت جامد دارد و به همین خاطر باعث می‌شود که پایداری مکانیکی کابل افزایش یابد. این افزایش استحکام مکانیکی می‌‌تواند در مقابل تنش‌‌های خارجی، شوک‌‌ها و فشارهای محیطی باعث بیشتر شدن مقاومت و طول عمر کابل شود.

عدم چسبیدن فیلر به عایق

بعضی کابل‌ها لایه‌ای به اسم فیلر دارند که پس از عایق روی سیم‌های تابیده شده اکسترود می‌شود. پودر داخل کابل برق جلوی چسبیدن فیلر به عایق‌ها را می‌گیرد.

سخن پایانی

اگر تا اینجای مطلب را خوانده باشید، فکر می‌کنم که با ما هم نظر باشید که پودر سفید داخل کابل نقشی حیاتی در حفظ سلامت کابل و جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی دارد.

در حدی که در آزمون های استاندارد که برای سیم و کابل انجام می شود، عدم چسبندگی بین لایه‌ها فاکتور مهمی است. این عدم چسبندگی هم به‌وسیله پودر سفید داخل کابل تامین می‌شود.

در نتیجه هنگام خرید، حتما در رابطه با نوع پودر استفاده شده درون کابل اطلاعات کسب کنید و با مشورت متخصصین انتخاب نهایی را انجام دهید.

لیست قیمت سیم و کابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لیست قیمت برند‌ها
سیم و کابل خراسان