کابل افشان چیست؟

اطلاع از قیمت لحظه ای و بهره‌مندی از تخفیف ویژه

کابل افشان چیست؟ انواع کابل افشان کدام است و چه کاربردی دارد؟ در میان انواع کابل‌هایی که در بازار وجود دارند، «کابل افشان» از همه پرفروش‌تر است. خصوصیات این کابل به نحوی است که هم کاربردهای گوناگونی دارد و هم در مکان‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

کابل‌های افشان امروزه در انواع مختلفی نیز تولید می‌شوند و بخش عمده‌ای از تولیدات شرکت‌های سیم و کابل کشور به ساخت این نوع کابل اختصاص می‌یابد. اگر می‌خواهید با کابل افشان بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

کابل افشان چیست؟

وقتی چند سیم افشان تک رشته‌ای کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک لایه عایق از جنس PVC یا پلی‌اتیلن روی آن‌ها را می‌پوشاند، کابل افشان شکل می‌گیرد. به کابل افشان کابل نرم هم گفته می‌شود، زیرا انعطاف‌پذیری آن بالاست.

کابل افشان

کابل افشان دهه‌ها است که در ایران تولید می‌شود و شرکت سیم و کابل سیمکو از اولین مراکزی بود که عرضه این کابل را در کشور انجام داد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم

نکته مهم انعطاف‌پذیری بالا می‌تواند تحت تاثیر عواملی، کاهش یابد. مثلا هرچه تعداد سیم به‌کاررفته در کابل بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری آن کم‌تری خواهد داشت.

در واقع کابل‌های قطور انعطاف کم‌تری نسب به کابل‌های افشانی دارند که قطر آن‌ها اندک است. حتی اگر عایق کابل افشان جنس خشکی داشته باشد، انعطاف کابل کم می‌شود.

البته ساخت اکثر کابل‌های افشان به نحوی است که هم قطر زیادی نداشته باشد و هم عایق آن منعطف باشد.

ساختار کابل افشان

اشاره کردیم که کابل افشان از بهم پیوستن چند رشته سیم تشکیل شده است. جنس هادی این سیم‌ها معمولا از فلز مس است و در رده کلاسی 5 قرار دارند.

کابل افشان چیست

این هادی نرم است و قطر نامی هادی‌ها باید از استانداردی مشخص شده عبور کند و اندازه هر یک باید با دیگری مساوی باشد.

کابل‌های افشان بسته به مدل خاص خود پوشش‌ها و محافظ‌های مختص به خود را دارند، اما به طور کلی روی همه انواع این کابل را عایقی از جنس PVC می‌پوشاند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: انواع کابل برق

اصولا عایق در کابل‌های سبک از نوع پلیمر PVC/D و در کابل‌های قدرت از نوع پلیمر PVC/A است.

ویژگی‌های کابل افشان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی کابل افشان، انعطاف‌پذیری بالای آن است. به همین خاطر است که این کابل‌ برای استفاده در مکان‌هایی که پیچ و خم زیادی دارند، بهترین گزینه است.

کابل افشان در عین این‌که انعطاف‌پذیر است، از استحکام مناسبی هم برخوردار است و مقاومتش نسبتا بالاست. جدای از این مسئله، کابل افشان برای عبور جریان‌های فشار ضعیف تا فشار متوسط ساخته می‌شود و به دلیل طراحی خاصی که دارد، برای مسیرهای کوتاه مناسب‌تر است.

وزن سبک، قطر کوچک خارجی و ایجاد میدان مغناطیسی اندک از دیگر ویژگی‌های کابل افشان است.

انواع کابل افشان

کابل افشان در مکان‌های مختلفی به کار می‌آید و به همین خاطر انواع مختلفی نیز از آن تولید شده که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین نوع سیم برق ساختمان

دسته‌بندی انواع کابل افشان نیز مطابق با معیارهای گوناگونی صورت می‌گیرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع کابل‌های افشان اشاره کرده‌ایم:

کابل افشان شیلددار

اگر روی بعضی کابل‌های افشان به منظور افزایش مقاومت، محافظی از جنس فویل رشته‌ای بافته شود، به آن کابل شیلد دار می‌گویند.

کابل شیلدار افشان مقاوم‌تر است، مانع از ایجاد پارازیت فرکانس‌ها و تداخلات مغناطیسی می‌شود، احتمال برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهد و از نشت سیگنال به بیرون از کابل جلوگیری می‌کند.

کابل افشان لاستیکی

دوام کابل افشان خیلی بالا نیست و به همین خاطر بعضی از کابل‌ها با پوششی از جنس لاستیک پوشانده می‌شود که به کابل افشان لاستیکی معروف شده‌اند.

از آن‌جایی هم که انعطاف لاستیک زیاد است، خاصیت انعطاف‌پذیری کابل افشان در این مدل به هیچ عنوان کم نمی‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: معایب کابل آلومینیومی

کابل افشان گرد

اکثر کابل‌های افشان سطح مقطع دایره‌ای دارند و به کابل گرد معروف‌اند. انعطاف‌پذیری این کابل‌ها نیز بسیار بالاست و استفاده‌های گوناگونی هم از آن‌ها می‌شود که امروزه مهم‌ترین آن در ساخت کابل شارژ دستگاه‌های الکترونیکی است.

کابل افشان تخت

سطح مقطع این کابل‌ها مستطیلی و تخت است و البته استفاده کم‌تری از کابل‌های گرد دارند. از کابل‌های افشان تخت در آسانسورها و جرثقیل‌ها و نقاله‌ها یا در جهت نصب در سینی‌های کابل استفاده می‌شود.

این کابل‌ها در عین انعطاف بالا، شعاع خمش کمی دارند و به همین خاطر در صنایعی که نام بردیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل افشان دریایی

استفاده از کابل‌های افشان در صنایع دریایی نیز رایج است و از کابل کشی و کابل زیردریایی می‌توان نام برد. در این صنایع برای انتقال نیرو به سکوهای دریایی، سکوهای حفاری، انتقال داده به محیط‌های روی آب، اتصال جزایر به شبکه انتقال برق و همچنین انتقال برق به نیروگاه‌های آبی از کابل افشان استفاده می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: کابل شیلدار چیست؟

کابل افشان سبک

تقسیم‌بندی کابل افشان برحسب ولتاژ نیز صورت می‌گیرد. مطابق با این تقسیم‌بندی، کابل افشان سبک کابلی است که برای انتقال جریان ضعیف برق طراحی شده و سطح مقطع آن 5 (یعنی 75mm) است.

از این کابل‌ها در چراغ‌های روشنایی، جاروبرقی، رابط دستگاه ولتاژ خانگی و دستگاه‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود.

کابل افشان قدرت (فشار قوی)

این کابل‌ها برعکس کابل سبک هستند و جریان‌های فشار قوی را از خود عبور می‌دهند. از کابل قدرت افشان بیشتر برای انتقال جریان در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود، هرچند که گاهی اوقات مصارف خانگی هم دارند.

شرکت سیم و کابل افلاک الکتریک خراسان از جمله تولیدکنندگان اصلی این نوع کابل‌ها است.

کابل افشان آلومینیومی

اگر هادی کابل افشان از جنس آلومینیوم باشد، به آن کابل آلومینیومی می‌گویند. البته اکثر کابل‌های افشان از نوع مسی هستند و استفاده از آلومینیوم به این منظور فقط در صنایع بزرگ و در مسافت‌های طولانی کاربرد دارد.

کاربرد کابل افشان

فروش زیاد کابل افشان به‌خاطر کاربردهای متنوعی است که این نوع کابل دارد. برخی از این کاربردها را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • استفاده در سیم‌کشی ساختمان‌ها
  • استفاده به منظور ایجاد اتصالات در لوازم برقی خانگی
  • استفاده به منظور ایجاد اتصال در ماشین‌آلات صنعتی
  • استفاده در پمپ‌های آب
  • استفاده در زیر خاک
  • استفاده در داخل آب و دریا
  • استفاده در نیروگاه‌ها
  • استفاده در مراکز توزیع برق
  • و …
بخوانید تا بیشتر بدانید: انواع کابل آنتن

کابل‌ افشان چه فرقی با کابل مفتولی دارد؟

از آن‌جایی که کابل مفتولی هم مثل کابل افشان فروش زیادی دارد و خیلی اوقات به اشتباه به جای آن به کار می‌رود، مناسب دیدیم که به شکل مختصر به تفاوت‌های این دو نوع کابل اشاره کنیم:

1- انعطاف‌پذیری؛ این مهم‌ترین تفاوت این دو کابل است. کابل افشان منعطف و نرم است و کابل مفتولی خشک و سخت.

2- مقاومت الکتریکی؛ علی‌الاصول هرچه مقاومت الکتریکی (اهمی) سیم و کابل کم‌تر باشد، یعنی کیفیت بیشتری دارد. معمولا هم مقاومت اهمی کابل‌های افشان کم‌تر است.

3- مقاومت در برابر عوامل بیرونی؛ مقاومت و دوام کابل مفتولی به طور کلی بیشتر است.

4- قیمت؛ هزینه کابل مفتولی کم‌تر از کابل افشان است.

5- شکنندگی؛ کابل‌های مفتولی اغلب در دراز مدت دچار شکنندگی می‌شوند. اما در کابل‌‌های افشان به دلیل این که سطح خارجی سیم بیشتر است، احتمال شکستگی بسیار کم‌تر است.

6- کاربرد و محل استفاده؛ کابل‌های افشان مخصوص مکان‌های پر پیچ‌ و خم هستند و در جایی به درد می‌خورند که نیاز به استفاده از کابل متحرک است. در مقابل کابل‌های مفتولی برای مسافت‌های طولانی و همچنین در جاهایی که کابل باید روی زمین یا به صورت ثابت نصب شود، بیشتر به کار می‌آیند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل برق

بهترین برند تولیدکننده کابل افشان

تقریبا همه شرکت‌های سیم و کابل خط تولید مخصوص کابل افشان را دارند و انتخاب بهترین برند تولیدکننده کار ساده‌ای نیست. با این حال چند برند کیفیت محصولات تولیدی خود را سال‌ها است که ثابت کرده‌اند:

سیم و کابل افشارنژاد از جمله این شرکت‌ها است. کابل افشان افشارنژاد هم قیمت مناسبی دارد و هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

سیم و کابل اعتماد البرز از دیگر برندهای مطرح در حوزه تولید انواع کابل افشان است. کابل افشان تولیدی اعتماد سال‌ها است که جزو پرفروش‌ترین‌ها در کشور است.

برند مطرح دیگر، سیم و کابل مغان است که انواع مختلفی از کابل افشان را تولید کرده و به‌علت کیفیت مناسب، به خارج از کشور هم صادرات دارد.

قیمت کابل افشان

قیمت کابل افشان در وهله اول به جنس رسانایی که در آن به کار رفته برمی‌گردد. کابل‌های افشان مسی یقینا قیمت بیشتری از کابل‌های افشان آلومینیومی دارند.

از آن‌جایی هم که قیمت مس و آلومینیوم دائما در حال نوسان است و به شکل لحظه‌ای تعیین می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان خاطر آخرین قیمت‌ها را از کارشناسان ما در مجموعه الکتریکی دریافت نمایید.

مدل و نوع کابل افشان نیز در قیمت‌گذاری کابل افشان موثرند. همچنین برند کابل افشان نیز موجب تغییر قیمت‌ها می‌شود. برندهای شناخته شده مثل سیم و کابل زاگرس اغلب قیمتی کمی بیشتر نسبت به دیگر برندها دارند که این مسئله‌ای کاملا منطقی است.

در عین حال در نظر داشته باشید که قیمت کابل افشان در مجموع از کابل مفتولی و دیگر انواع سیم و کابل ارزان‌تر است و اگر بنا به نیاز می‌توانید از کابل افشان استفاده نمایید، خرید آن را در اولویت بالاتری نسبت به دیگر انواع سیم و کابل قرار دهید.

سخن پایانی

قبل از خرید و استفاده از سیم و کابلی باید در مورد آن اطلاعات لازم را به‌دست آورید. سعی کردیم در این مطلب اطلاعاتی کلی و به دردبخور در مورد کابل‌های افشان را ارائه دهیم.

با این حال اگر به فکر خرید سیم و کابل هستید، توصیه می‌کنیم که حتما با متخصصین الکتریکی، به عنوان فروشگاه تخصصی صنایع برق، مشورت نمایید. ما با شماره تماس 09122985308 در کنار شماییم تا شما را در انتخاب و خرید بهترین سیم و کابل یاری کنیم. بیشتر بدانید.

لیست قیمت انواع سیم و کابل برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لیست قیمت برند‌ها
سیم و کابل خراسان