چه عواملی بر قیمت مس تاثیرگذارند؟

اطلاع از قیمت لحظه ای و بهره‌مندی از تخفیف ویژه

عوامل موثر بر قیمت مس کدامند؟ مس فلزی گران‌بها است و برعکس فلزاتی مثل طلا و نقره که بیشتر کاربری تزئینی و زیبایی دارند، به عنوان ماده خام و اولیه در ساخت انواع وسایل به کار می‌آید. مس بهترین رسانای گرمای است و به همین خاطر در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرفی در انواع سیم و کابل از این فلز استفاده می‌شود، زیرا رسانایی عالی برای جریان برق است و کیفیت محصولات را چندین درجه افزایش می‌دهد.

طبیعتا نوسانات قیمتیِ این فلز گران‌بها، تاثیر زیادی بر قیمت محصولاتی می‌گذارد که از مس در آن‌ها استفاده می‌شود. خود آن وسایل نیز به نوبه خود بر قیمت دیگر کالاها تاثیر می‌گذارند و این چرخه‌ای است که تا انتها ادامه دارد.

این‌که می‌بینید قیمت مس به عنوان پارامتری سرنوشت‌ساز در وضعیت اقتصادی جهانی قلمداد می‌شود، دقیقا به همین خاطر است.

نوسانات قیمت مس در سال‌های گذشته

قبل از ورود به بحث اصلی، بد نیست نگاهی بیاندازیم به نوسانات قیمتی که بازار جهانی مس در سالیان اخیر پشت سر گذاشته است.

عوامل موثر بر قیمت مس

قبل از سال 2005 قیمت هر پوند فلز مس حداکثر تا یک دلار و شصت سنت بالا آمد، اما رشد اقتصادی در چین – به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده مس در جهان – و افزایش روزافزون کاربرد فلز در این کشور، موجب افزایش قیمت این فلز شد و تنها ظرف یک سال، در سال 2006، قیمت هر پوند فلز به چهار دلار و شانزده سنت رسید.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین کابل آلومینیوم

در سال 2008 و قبل از وقوع بحران مالی قیمت مس به بالاترین سطح خودش یعنی چهار دلار و دویست و شانزده سنت در هر پوند رسید. اما بحران همه‌گیر سال 2008 منجر به کاهش قیمت مس شد و بعد از وقفه‌ای کوتاه، در سال 2009 قیمت این فلز بار دیگر افزایش یافت.

از آن سال به بعد قیمت مس در مجموع افزایشی بوده و این افزایش قیمت نیز بیش از هر چیز به وضعیت اقتصادی این حوزه یعنی چین، آمریکا و حتی شیلی (به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده مس) برمی‌گردد.

عوامل موثر بر قیمت مس

چه عواملی بر قیمت مس موثرند

مس بعد از آهن و آلومینیوم، پراستفاده‌ترین فلز در جهان است. عوامل موثر بر قیمت جهانی مس به یکی دو مورد محدود نمی‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مس اشاره کرده‌ایم:

میزان استخراج مس

این یعنی همان قانون عرضه و تقاضا؛ یعنی هرچه عرضه (که اینجا یعنی استخراج) مس بیشتر باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد. در حال حاضر بیش از 90 درصد مس جهان در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی تولید می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین برند سیم و کابل

طبیعتا اگر کشورهای صادرکننده این فلز استخراج خود را کم کنند، قیمت آن بالا می‌رود. اما افزایش میزان استخراج مساوی است با کاهش قیمت‌ها.

مقدار تقاضای بازار

این هم روی دیگر قانون عرضه و تقاضا است. جالب است که بدانید بیش از 50 درصد ازمس استخراج شده در جهان به چین صادر می‌شود. در نتیجه اگر تنها همین کشور – به هر دلیلی – میزان مصرفش را کاهش یا افزایش دهد، قیمت جهانی مس از این رو به آن رو می‌شود.

در عین حال نیازی به گفتن نیست که اگر اقتصاد جهان در حال رشد باشد، تقاضا برای ساخت و سازهای جدید بیشتر می‌شود و به تبع آن، درخواست‌ها برای خرید مس و انواع آلیاژهای مس نیز افزایش می‌یابد. در یک کلام، رونق اقتصادی جهانی و افزایش ساخت و سازها در کشورهایی مثل چین و آمریکا مساوی است با افزایش قیمت جهانی مس.

نوسانات قیمت ارز

تغییرات قیمتی ارزهای معتبری مثل دلار و یورو بر قیمت مس هم تاثیر می‌گذارد. جالب این‌که رابطه قیمت ارز با قیمت مس برعکس یکدیگر است. یعنی زمانی که قیمت ارز افت می‌کند، قیمت مس بالا می‌رود و زمانی که قیمت دلار بیشتر می‌شود، ارزش مس کاهش می‌یابد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: جدول قطر کابل

دلیل این امر هم این است که در بورس‌های جهانی، فلزات با دلار مبادله می‌شوند و طبیعتا تضعیف دلار، خرید فلزات را برای کشورهای با واحد پولی متفاوت به خصوص چین و اتحادیه اروپا به عنوان خریداران اصلی راحت‌تر کرده و توان خرید آن‌ها را بالا می‌برد.

داستان یورو هم همین است. تقویت یورو در در مقابل دلار باعث افزایش قدرت خرید اروپاییان و افزایش قیمت فلزات می‌شود و برعکس.

نوسانات قیمت نفت

رابطه قیمت نفت و مس در بازارهای جهانی مشابه یکدیگر است. برای آن‌که درک خوبی از این قضیه داشته باشید، ارتباط قیمت دلار با قیمت ماشین را در بازار کشور خودمان به ذهن بیاورید. رابطه قیمت دلار و قیمت خودرو مستقیم است؛

یعنی وقتی دلار بالا می‌رود، قیمت ماشین هم افزایش می‌یابد و وقتی دلار پایین می‌آید، قیمت ماشین هم کم‌تر می‌شود. همین رابطه را نفت و مس در بازارهای جهانی دارند.

به هر حال این دو ماده گران‌بها هر دو از دل زمین بیرون می‌آیند و منابع یکسانی دارند. اساسا نوسان قیمت نفت، نشانه‌های خوبی از وضعیت آینده بازار مس به‌دست می‌دهد.

وضعیت فعالیت‌های اقتصادی جهانی

تحولات اقتصادی در نقاط مختلف جهان، مخصوصا در کشورهای تاثیرگذار بر اقتصادی جهانی، می‌تواند تثیر قابل توجهی بر قیمت آلیاژ مس داشته باشد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل برق

به عنوان مثال، در صورتی که نرخ سود بانکی در کشورهای اروپایی تغییر یابد، و یا شاخص‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته دچار دگرگونی شود، قیمت مس نیز دست‌خوش تغییرات زیادی خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت مس ایران

هرچند که ایران از جمله صادرکنندگان اصلی مس در جهان شناخته نمی‌شود، اما تاثیر تجارت این فلز بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.

مس و آلومینیوم بزرگ‌ترین کالای صادراتی غیرنفتی ایران هستند. از این جهت است که نوسانات قیمتی این فلز بر وضعیت اقتصادی کلی کشور بسیار تاثیرگذار است.

طبیعتا عوامل موثر بر قیمت مس ایران تا حد زیادی مشابه با پارامترهای جهانی است. در واقع قیمت مس در ایران و جهان تا حد زیادی تحت تاثیر سلامت اقتصاد جهانی است.

این امر به دلیل کاربردهای گسترده آن در کلیه بخش‌های اقتصادی مانند تولید و انتقال برق، ساخت و ساز، تجهیزات کارخانه‌ها و صنایع الکترونیکی مثل سیم و کابل است.

در عین حال دو عامل جداگانه به شکلی خاص بر نوسان قیمتی مس در ایران تاثیرگذارند:

تحریم‌های بین‌المللی

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا تاثیر مستقیمی بر قیمت مس در ایران دارد. هرچند که مثلا آمریکا خود مستقیما خریدار مس ایران نیست، اما تحریم خرید و فروش این کالا در بازارهای جهانی، دیگر کشورها را نیز تجارت با ایران منع می‌کند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین برند کابل شیلد دار

به همین خاطر مثلا کشور چین به عنوان اصلی‌ترین واردکننده مس ایران، سفارش خود را کاهش می‌دهد و مس مورد نیازش را از طریق دیگر کشورها (مثل شیلی) تامین می‌کند.

وجود افراد سودجو در بازار

دلال و سودجو در هر بازاری وجود دارد، اما در حوزه‌های بسیار پر سودی مثل خرید و فروش فلز مس، این افراد تاثیر بسیار زیادی بر تعیین قیمت‌ها دارند. حتی زمان‌هایی را شاهد بوده‌ایم که قیمت مس در ایران هیچ انطباقی با قیمت مس در جهان نداشته است که این خود به خاطر فعالیت دلالان در بازار مس ایران بوده است.

پیش‌بینی قیمت مس در سال 2024

موسسه مشهور تحقیقات بازار BMI در گزارش تازه خود از بازار جهانی مس، روند قیمت این فلز استراتژیک را برای سال ۲۰۲۴ صعودی دانسته است؛ البته صعودی بسیار ملایم و تدریجی.

موسسه BMI پیش‌بینی کرده است که قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۴ به بالای ۸۸۰۰ دلار افزایش یابد (در حالی که میانگین قیمت مس در سال 2023 حدود 8500 دلار به ازای هر تن بوده). این موسسه دلیل اصلی این میزان افزایش قیمت را به مصرف صنایع مربوط به انرژی‌های سبز مرتبط می‌داند.

جدای از این مسئله، ریزش شاخص دلار به دلیل عقب نشینی فدرال رزرو آمریکا از سیاست افزایش نرخ بهره بانکی و آماده شدن برای آغاز فرآیند کاهش این نرخ از جمله دیگر دلایل مهم کاهش قیمت جهانی مس اعلام شده است.

البته موسسه BMI اعلام کرده که افزایش قیمت مس طی سال جاری میلادی روندی تدریجی بوده و نباید منتظر جهش قیمت در سطح جهانی بود (مانند آن‌چه که در سال 2006 اتفاق افتاد).

این موسسه تحقیقاتی در عین حال تاکید کرده که میزان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مس طی سال ۲۰۲۴ تا حد زیاد به نسبت سال گذشته کاهش یافته است. یعنی امنیت سرمایه‌گذاری در این بازار بالاست و انتظار صعود تدریجی در حوزه فلز مس کاملا منطقی خواهد بود.

جمع‌بندی

قیمت مس از آن جهت مهم است که بر قیمت خیلی از کالاهای تولیدی و در نتیجه بر تورم کلی کشور تاثیر می‌گذارد. مثلا مس متریال اولیه انواع سیم و کابل است.

وقتی مس گران شود، قیمت سیم و کابل برق ساختمان بالا می‌رود و در نتیجه صنعت املاک و مستغلات به نوبه خود رشد قیمت را تجربه می‌کند. همین مسئله خود به تدریج بر اقتصاد کلی جامعه تاثیر می‌گذارد و تورم را موجب می‌شود.

در عین حال توصیه ما این است که اگر قصد خرید کالاهای تولید شده از مس را دارید، از جمله سیم و کابل برق، حتما خرید خود را از مراکز معتبر و با مشورت کارشناسان انجام دهید.

از آن‌جایی که قیمت مس به شکل لحظه‌ای تعیین می‌شود، مهم است که خریدتان را در زمان مناسب و در مکان مناسب انجام دهید.

ما در همین راستا در مجموعه الکتریکی آنلاین در کنار شماییم و خرید و فروش انواع سیم و کابل را با بهترین قیمت انجام می‌دهیم. اگر هم قصد دارید مشاوره پیش از خرید را دریافت کنید، حتما اسم الکتریکی آنلاین را به یاد داشته باشید. بیشتر بدانید.

لیست قیمت انواع سیم و کابل برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لیست قیمت برند‌ها
سیم و کابل خراسان